søndag 21. august 2011

Tur til Sveningen (842m) fra Øvredalen via Midtsæterfjellet, Rindafjellet, Sauskolten og Søtefjellet

Det var på høy tid at jeg kom meg ut på en skikkelig fjelltur igjen. Sveningen virket som en god plan. Jeg kjørte inn til Øvredalen og parkerte ved golfbanen.


Vis turen i et større kart

Jeg bestemte meg for å ta fjellturen fra sør, ved å begynne på Midtsæterfjellet først. Da får man en slakk oppoverbakke hele veien, før turen avsluttes med at det går bratt nedover fra Sveningen og ned igjen til Øvredalen. Jeg valgte å ta denne veien siden dette trolig er den enkleste veien, mens å gå runden i andre retningen muligens ville gitt en bedre utsikt, da man hele tiden har god utsikt sørover.

Tilbake langs Øvredalsvatnet. Saueskolten midt til venstre og Sveningen bakerst i bildet.

Jeg begynte med å gå sørover tilbake langs veien som jeg kjørte inn. Jeg hadde kvelden før hatt en 14 km løpetur, og jeg kjente det godt i beina alt da jeg la avgårde. Etter ca tre kilometer går det en vei oppover til Midtsæter. Tok opp denne veien, og etter ca 300 høydemeter kunne jeg ta av veien på en sti opp til Midtsæterfjellet.

Stien var lett å følge og etter ca 250 høydemeter var jeg på toppen. Her ble det en liten pause før jeg gikk videre til Rindafjellet, noe som ikke tok mer en ca 15 minutter.

Rindafjellet, også kalt Renafjellet, med godt utsikt ned på Midtsæterfjellet.

Herfra gikk det greit videre på stien til Sauskolten og Søtefjellet

Ved det laveste punktet mellom Søtefjellet og Sveningen. Toro og Søndre Gullfjellstoppen sees over Brekkedalen. De småbratte partiene oppover mot Sveningen gjorde at det ble litt klyving enkelte steder

Nesten på toppen av Sveningen. Øvredalsvatnet kan sees til venstre. Stien går langs ryggen fra venstre mot høyre. Midtsæterfjellet, Sauskolten (Rindafjellet skult bak) og Søtefjellet sees på bildet

Tok det veldig rolig, og turen ble totalt på rett over 6 timer, inkludert ca en time med pauser. Distansen ble 21.6 km med ca 1100 meter total høydestigning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar